Under hösten 2025 fortsätter Amgen Sverige sitt uppskattade fadderprogram för elever i årskurs 8 på Fryshusets skola i Husby. Fadderprogrammet är ett samarbete där våra medarbetare möter unga människor i samtal om framtid, möjligheter och mod att växa. Vi tog del av reflektioner från två elever som deltog förra året – Sadija och Zarina – och deras berättelser visar hur små möten kan leda till stora insikter.
”Jag var både nervös och nyfiken första gången vi träffade våra faddrar,” säger Zarina. ”Men det visade sig bli något riktigt fint.” Sadija håller med: ”Jag kände direkt att jag kommer få en bra relation med mina mentorer – och det fick jag.”
Fadderprogrammet bygger på öppen dialog och syftar till att stärka ungas självförtroende och framtidstro. För Sadija, som drömmer om att starta ett eget företag, och Zarina, som ännu funderar på framtiden, blev samtalen med mentorerna ett sätt att våga tänka större – och mer praktiskt.
”Vi pratade om PRAO, sommarjobb och CV,” berättar Zarina. ”Jag lärde mig att det är okej att fråga om hjälp och att man inte behöver vara nervös.” Sadija instämmer: ”När vi skrev CV fick jag verkligen tänka igenom vad jag kan, och det gjorde mig stolt. Det är okej att berätta vem man är.”
Bland många minnesvärda ögonblick sticker ett ut för Zarina: besöket på Amgens kontor. ”Jag trodde att det skulle vara grått och tråkigt, men det var tvärtom. Jag såg hur folk samarbetar och hur kul man kan ha på jobbet.” Mentorskapet har också hjälpt dem hantera skolvardagen. ”Jag har lärt mig att hitta sätt att bli lugn i stressiga situationer,” säger Sadija. ”Att tro på sig själv, kolla sig i spegeln, lägga en hand på axeln.”
Det är inte bara kunskap om arbetslivet som de bär med sig. ”Tidigare såg jag mig själv som en lite osocial person,” säger Zarina. ”Men nu vet jag att det inte är så svårt att prata med folk. Jag vågar mer.”
Programmet gör avtryck på båda sidor
För faddrarna från Amgen innebär mentorskapet inte bara att bidra till ungas utveckling – det ger också värdefulla perspektiv tillbaka. "Att möta elevernas tankar, frågor och förväntningar på framtiden ger oss nya insikter," säger en av faddrarna. Det är ett ömsesidigt lärande som stärker förståelsen för människors olika livsvillkor och möjligheter.
På frågan om eleverna skulle rekommendera andra att delta i ett liknande program svarar både Sadija och Zarina utan tvekan ja. ”Det är roligt, man lär sig mycket och träffar nya människor. Och det är ingen press.”
Och hur ser de på framtiden? ”Jag tror det kommer hjälpa mig att fatta smartare beslut,” säger Zarina. Sadija sammanfattar: ”Det är viktig kunskap vi kommer använda i framtiden.”